Kotisivut yritykselle

Miten kotisivut muuttuu myyntikoneeksi?

Yrityksen kotisivut on tärkein myyntimiehesi verkossa - ja tärkein digimarkkinointi-investointi. Kannattaa siis hetkeksi pysähtyä miettimään, onhan sivusi kunnossa?


Kotisivut on yrityksesi tärkein myyntimies, joka väsymättömästi palvelee (ja myy) puolestasi 24/7, vuoden jokaisena päivänä. Huonot, vanhanaikaiset tai muuten vaan sekavat kotisivut luovat mielikuvaa yrityksesi palvelun laadusta. Se vaikuttaa väistämättä asiakkaasi ostohalukkuuteen ja tietysti myös hintatasoon, joka palvelustasi ollaan valmiita maksamaan.

Kotisivut on aina myös verkkokauppa!


Kotisivut on verkkokauppa, yhtälailla kuin perinteisesti mielletty tuotteita toimittava verkkokauppa. Myös kotisivujen tarkoitus on myydä. Kotisivuilla esittelet tuotteita ja palveluita myyntitarkoituksessa. Ainoa merkittävin ero kotisivujen ja verkkokaupan välillä on maksamisen mahdollisuus. Verkkokaupassa on ”MAKSA” -nappi, josta asiakas voi suorittaa maksun välittömästi.

Ei siis kannata lähteä ajattelemaan asiaa liian monimutkaisesti, ja toteuttaa erillinen kotisivu ja erillinen verkkokauppa. Se on turhaa, koska kaikki samat sisällöt voidaan kirjoittaa ja kuvata yhdelle ja samalle verkkkosivulle.

Mainos on vain sisäänheittäjä – ostopäätös tehdään vasta verkkosivuillasi

Kaikki lähtee siitä, että kotisivuille on hankittava kävijöitä. Vaikka sinulla olisi miten hienot sivut, kukaan ei löydä sinne. Tehokkaimmat markkinointikeinot määräytyy sen mukaan, mitä myyt.

1. Google (VETO)
Mikäli tuotteesi tai palvelusi on sellainen, että sitä etsitään hakukoneesta, yrityksesi on löydyttävä Googlen ensimmäiseltä sivulta. Asiakas jo tietää mitä hän tarvitsee ja lähtee ostohousut jalassa etsimään sopivaa yritystä, jonka verkkosivustolta voi saada lisätietoa.

Google-näkyvyyden parantamiseen on kaksi keinoa: Google hakukoneoptimointi (eli SEO) sekä Google Ads -hakusanamainonta (maksulliset klikkaushintaiset mainokset).

2. Sosiaalinen media (TYÖNTÖ)
Mikäli tuotteesi tai palvelusi on sellainen, että asiakas ei ymmärrä sitä tarvitsevansa, tai ei edes ymmärrä palvelun olemassa oloa, sinun on aktiivisesti kerrottava siitä ihmisille. Tehokkain kanava tähän on sosiaalinen media (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn).

Sosiaalisen median kanavissa voit tehdä omaa sisällöntuotantoa (hidasta) tai maksullista mainontaa. Maksulinen mainonta some-kanavissa on edullista ja tehokasta. Some-mainonta voidaan kohdistaa tarkasti, juuri oikeaan kohderyhmään.

Homma ei tietenkään ole ihan näin yksinkertainen, mutta ”VETOA vai TYÖNTÖÄ” -eroavaisuudet täytyy jokaisen digimarkkinoijan tietää, jotta budjetti ei mene hukkaan. Keinoja ja kanavia asiakashankintaan on tietysti paljon enemmän.


8 vinkkiä kotisivuille – Miten saat myyntiä?

✔️ Myy asiakkaalle aina hyötyä

Asiakkaasi on kiinnostunut vain omasta ongelmastaan ja sen ratkaisusta. Häntä kiinnostaa, minkä hyödyn sinun yrityksesi voi hänelle tarjota tai miten yrityksesi voi ratkaista hänen ongelmansa.

Näkyykö kotisivuillasi asiakkaan hyöty selkeästi, heti etusivulla?
Mikä on kilpailuetusi, miksi sinä olet parempi valinta, kuin muut vastaavat palvelut/tuotteet?

✔️ Ohjaa asiakas selkeästi toimintaan

Mitä toivoisit, että verkkosivuillasi kävijä tekee? Haluatko, että hän tekee ajanvarauksen, ottaa sinuun yhteyttä, jättää sinulle yhteystietosi, lähetää tarjouspyynnön, pyytää lisätietoja?

Onko tämä toiminto selkeästi esillä jokaisella sivulla. Huomaa, että etusivulle ei välttämättä mennä lainkaan, jos esimerkiksi Googlen kautta laskeudutaan suoraan palvelusivulle.


✔️
Palvelusi on tuotteistettu

Jos myyt palvelua, erityisen tärkeää on tuotteistaa palvelusi. Tuotteistaminen voi olla esimerkiksi palvelupaketit, jotka helpottaa ostamista. Tuotteistamisen tärkein tehtävä on helpottaa ostamista ja poistaa oston esteitä.


✔️
Hinnat on esillä

Hintojen esittäminen kotisivuilla on tätä päivää. Useimmat ihmiset (myös B to B -bisneksessä) haluaa selata kotisivuja verkkokauppamaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että kotisivuilta etsitään hintoja. Hintojen esittäminen liittyy myös edelliseen kohtaan ”palvelun tuotteistaminen”.

Vaikka tuotteesi tai palvelusi olisi täysin räätälöitävä, ja valmiita hintaa on vaikea antaa – voit silti esitellä esimerkkihintoja. Voit kertoa, että hinta muodostuu aina tapauskohtaisesti, mutta esimerkkitapauksessa hinta olisi 500 €. Näin annat informaatiota hintatasosta, joka useassa tapauksessa jo riittää yhteydenottoon. Jos hintatasosta ei saa mitään käsitystä, useimmat ihmiset siirtyvät verkkosivuilta pois ja jatkavat hintatason etsimistä kilpailijoidesi sivuilta.


✔️ Yrittäjän ja henkilökunnan kuvat ja yhteystiedot esillä

Älä ole piilossa, vaan näytä yrittäjän sekä henkilökunnan kuvat, nimet, yhteystiedot. Se herättää luottamusta ja halukkuutta ottaa yhteyttä, kun asiakas voi nähdä, kenen kanssa ollaan tekemisissä.

Puhelinnumeroja eikä sähköpostiosoitteita kannata pihdata. Jos kotisivuilla on pelkästään yhteydenottolomake, se on melko tympeää – ei houkuttele yhteydenottoon.



✔️ Tunnistettava brändi lisää myyntiä

Kotisivuilta tulisi näkyä yrityksesi brändi. Kiinnostava ja tunnistettava brändi jää mieleen ja helpottaa myyntiä. Brändin hyötyjä on myös parempi mahdollisuus hinnoitella (brändistä saa parempaa hintaa) ja erottuminen kilpailijoista. Brändi herättää enemmän luottamusta ja se kannattaa tehdä näkyväksi kotisivuilla, some-kanavissa ja kaikessa missä yritys näkyy, kuuluu ja puhuu.

Saavutettavuus on esteettömyyttä meille ihan kaikille. Sekavat kotisivut ei palvele ketään.”

✔️ Saavutettavuus on selkeyttä ihan kaikille

Uusi digipalvelulaki tulee voimaan kesäkuussa 2025, joka määrittelee verkkopalveluiden saavutettavuusvaatimuksia. Tämä ei heti koske mikroyrityksiä (alle 10 henkilöä toissä, alle 2 milj. liikevaihtoa), mutta ei saavutettavuudesta mitään haittaakaan ole!

Saavutettavat sivut toimivat ihan kaikille käyttäjille paremmin – ei pelkästään erityisryhmille. Saavutettavuus tarkoittaa selkeää rakennetta, helppokäyttöisyyttä ja hyvää luettavuutta (mm. fontit, värikontrastit).

Verkkosivujen responsiivisuus, eli skaalautuvuus eri laitteille, lasketaan myös saavutettavuuden piiriin. Kotisivujesi käyttäjistä noin 70 – 90 % selailee niitä puhelimella, eli mobiilinäkymän on toimittava täydellisesti.

Kotisivut on tärkein investointisi tulevaan.”


✔️ Hakukoneoptimointi (SEO) tuo asiakkaat Googlesta

Tee heti kuntoon! Erityisen tärkeää se on, mikäli tuotteitasi tai palveluitasi etsitään Googlesta. Sinun on löydyttävä ensimmäiseltä sivulta, muuten et ole mukana kilpailussa lainkaan.

Kotisivujesi tekijän tulisi osata SEO ja tehdä hakusanatutkimus ja hakusanasuunnitelma. Mitä sanoja sivuilla käytetään ja miten eri sanat esiintyvät kotisivuillasi. Tarvitset ehkä palvelu-/tuotesivujen lisäksi myös artikkelisivuja tai blogikirjoituksia, jotta hakukonenäkyvyyttä saadaan parannettua.

Hyvät kotisivut on yrityksesi tärkein digimarkkinointi-investointi!



Maarit Fellman

Kirjoittaja

Maarit Fellman
Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen. Marinoitunut monessa sopassa, nähnyt alaa mainostoimiston, median ja mainostajan näkövinkkelistä. Intoo yrittäjä ja verkkokauppias.

Varaa maksuton konsultaatio

Tarvitsetko ammattilaisen näkemyksen?
Soitellaan ja käydään yhdessä läpi sinun yritykselle parhaat digimarkkinoinnin keinot. Saat ajatuksia, ideoita ja vinkkejä markkinoinnin tehostamiseen.

Tilaa uutiskirje

Liity Intoo-uutiskirjeen tilaajaksi ja pysy ajan tasalla uusista koulutuksista – kuulet niistä ensimmäisten joukossa!