Lähikuva matkapuhelimesta

Meta-mainonnan mittaaminen

Mitä Facebook ja Instagram mainonta maksaa? Miten mittaat, onko Meta-mainontasi tehokasta?

Pienyrittäjän kolme tärkeintä asiakashankinnan keinoa on some-kanavat, Google ja sähköpostimarkkinointi.
Miten jaat mainosbudjettisi eri kanaviin, riippuu toimialastasi ja siitä mitä myyt. Jos myyt tuotetta tai palvelua, jota asiakas ei etsi, eikä tarve lähde asiakkaasta itsestään, joudut tekemään ns. työntöä.

Uusasiakashankinnassa tehokkain työntö tapahtuu maksullisella some-mainonnalla. Parhaat kanavat tavoittaa kuluttajia on Facebook, Instagram ja TikTok – riippuen kohderyhmästäsi. BtoB bisneksessä kannattaa edellisten lisäksi kokeilla mainontaa myös LinkedInssä.

Jos myyt tuotetta tai palvelua, jolla on valmista kysyntää riittävästi, sitä tarvitaan ja aktiivisesti etsitään Googlesta, markkinointibudjettia kannattaa käyttää Google Ads -hakusanamainonaan sekä hakukoneoptimointiin.

Koska budjettisi on rajallinen, pohdi tarkasti kohderyhmä, kenelle mainokset kohdistetaan. Kun suunnittelet some-mainoksen kuvaa ja tekstiä, mieti mikä kiinnittää asiakkaasi huomion somen sisältötulvassa? Mikä on tuotteesi tai palvelusi hyöty asiakkaalle, miksi hän ostaisi?

On harhaluulo, että hyvä tuote tai palvelu myy itse itsensä.”

Ilman maksullista mainontaa sinun on vaikeaa kasvattaa liiketoimintaa. Hyvä tuote tai palvelu EI MYY itse itseään. Tai ainakin erittäin harvoin näin tapahtuu. Jo vanhassa Kotlerin markkinointiraamatussa neuvottiin käyttämään liikevaihdosta 10 % markkinointiin, mikäli havittelee liiketoiminnan kasvua. Tämä suuruusluokka on ihan relevantti edelleen. Kun meidän yritys markkinoi verkkokaupan kautta korubrändiä mm. Ruotsin markkinoille, some-mainonnan budjetti oli jopa 30 % myynnistä. Uutta markkinaa ja tunnettuutta on kallis rakentaa. Budjetin suuruus tietysti riippuu siitä mitä myyt, eli toimialasta ja katteesta.

Seuraavassa tutkitaan mainonnan mittausta todellisten esimerkkien kautta. Kuvankaappaukset ovat Intoon omista Meta-mainoskampanjoista tammikuussa 2025.

Maksullinen Meta-mainonta, eli Facebook- ja Instagram-mainonta

Tutki näitä tuloksia:

Alla olevissa esimerkkikampanjoissa (katso kuvat alla) tavoitteena on ”liikenne”.

A) Tulokset, linkin klikkaukset
Montako kertaa mainosta on klikattu, ja kävijä on siirtynyt verkkosivuillesi.
Linkin klikkauksen hinta on tärkeä mittari. Jos klikkaushinta on edullinen, mainos kiinnostaa ja se toimii. Jos klikkaushinta nousee korkeaksi, mainos ei houkuttele klikkaamaan. Keskeytä kampanja ja tee uusi parempi mainos.

B) Kattavuus
Kuinka monta henkilöä mainos on tavoittanut.

C) Katselukerrat
Kaikki mainoksen näyttökerrat yhteensä, luku sisältää osittain samoja henkilöitä, eli jotkut ovat nähneet mainoksen useamman kerran.

D) Näyttötiheys
Kuinka monta kertaa keskimäärin mainosta on näytetty samalle henkilölle. Tämä luku saadaan kattavuuden ja katselukertojen suhdeluvusta. Mainoksen toisto, eli näyttötiheys tulee olla riittävä, jotta mainos jää mieleen. Potentiaalisen asiakkaan tulisi nähdä mainos useita kertoja, jotta hän ostaa – harvoin kukaan ostaa yhden mainosnäytön perusteella.

Kannattaa suosia pitkiä kampanja-aikoja, koska silloin mainoksen toisto (näyttötiheys) nousee suuremmaksi, ja sama henkilö näkee mainosta useammin. Toinen syy suosia pitkää kampanjaa on Metan algoritmi. Kun kampanja on pitkä, tekoäly ehtii oppimaan ja kohdistamaan mainosta yhä paremmin”

E) Tuloskohtainen hinta
Klikkaushinta, eli paljonko yksi linkin klikkaus on maksanut. Tämä on tärkeä luku, jota kannattaa seurata. Jos klikkaushinta on kallis, mainos toimii heikosti eikä se kiinnosta. Jos taas klikkaushinta on halpa, mainos houkuttaa klikkaamaan ja siitä ollaan kiinnostuneita. Toinen juttu on, onko klikkaajat oikeaa kohderyhmää? Jos mainosta klikkaa väärät ihmiset, se on tietysti mainosbudjetin tuhlaamista.
Klikkaushinta on käytetyn budjetin ja klikkausmäärän välinen suhdeluku.

Tuloskohtainen hinta voi olla myös esimerkiksi ”ostoskoriin vieminen” tai ”ostaminen”. Tällöin kampanjassa ja verkkosivuillasi on seurantapikseli ja kampanjan tavoitteena on ”konversio.”

F) Käytetty summa
Paljonko kampanjaan on kulunut rahaa. Jos keskeytät kampanjan, sinulta veloitetaan vain siihen asti käytetty summa. Budjetti on se summa, joka laitat koko kampanja-ajalle. Metassa kannattaa yleensä käyttää päiväbudjettia.

Kuva:
Esimerkkikampanja 1. on toteutettu tammikuussa 2025 Facebookissa, mainosmuotona julkaisun boostaus.
Linkin klikkaus on maksanut 0,62 € ja linkkin klikkauksia on saatu 281 kpl. Kampanjaan on käytetty rahaa 174 €.

Mainoksen on nähnyt 26 700 henkilöä ja heille mainosta on näytetty reilut 87 000 kertaa.

Kuva:
Esimerkkikampanja 2. on toteutettu tammikuussa 2025 Insta Storyssa ja Reelsissä, mainosmuotona video.
Linkin klikkaus on maksanut 0,45 € ja linkin klikkausia on saatu 956 kpl. Kampanjaan on käytetty rahaa 430 €.
Mainoksen on nähnyt 22 000 henkilöä ja heille mainosta on näytetty yhteensä 34 800 kertaa.

Itse tutkin yllämainittujen lisäksi myös mainoksen näyttökerran hintaa, eli mitä rahalla saa.
Lasken sen jakamalla käytetyn budjetin, katselukertojen määrällä. Eri mainosmuodoissa ja eri mainospaikoissa
on Metan sisällä suuria eroja.

Mainoksen näyttökerran hinta:

Esimerkkikampanjassa 1)
Mainoksen sijoittelu oli vain Facebookissa, mainoksen yksi näyttökerta maksoi 0,0020 / kpl.

Esimerkkikampanjassa 2)
Mainoksen sijoittelu Insta Story ja Insta Reels (pysty videomainos),
mainoksen yksi näyttökerta maksoi 0,0123 / kpl.

Esimerkkikampanjassa 1 näyttökerrat olivat noin viisi kertaa halvempia, kuin kampanjassa 2, mutta kampanja 2:n klikkaushinta oli halvempi, joten mainos kiinnosti enemmän ja toimi paremmin.

Konversion mittaaminen Metapikselillä

Mikäli olet verkkokauppias, sinun kannattaa asentaa Metapikseli verkkokauppaan. Silloin voit mitata mainoskohtaisesti saatuja tilauksia. Jotta Metapikseli toimii kunnolla, sinulla tulisi olla tarpeeksi budjettia ja mainosnäyttöjä. Metapikselin tulisi saada vähintään 50 tapahtumaa / viikko, jotta dataa on tarpeeksi. Itse käytän usein mittaustapahtumana ”ostoskoriin lisääminen”, koska silloin dataa kertyy enemmän,
kuin jos mittaisit ”ostaminen” tapahtumia.


Maarit Fellman

Kirjoittaja

Maarit Fellman
Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen. Marinoitunut monessa sopassa, nähnyt alaa mainostoimiston, median ja mainostajan näkövinkkelistä. Intoo yrittäjä ja verkkokauppias.

Varaa maksuton konsultaatio

Tarvitsetko ammattilaisen näkemyksen?
Soitellaan ja käydään yhdessä läpi sinun yritykselle parhaat digimarkkinoinnin keinot. Saat ajatuksia, ideoita ja vinkkejä markkinoinnin tehostamiseen.

Tilaa uutiskirje

Liity Intoo-uutiskirjeen tilaajaksi ja pysy ajan tasalla uusista koulutuksista – kuulet niistä ensimmäisten joukossa!

Heräsikö kysyttävää?

Lähetä viesti, ja olemme yhteydessä sinuun sähköpostitse.