1. Keskittymiskyky ja silmäiltävyys
Kansalaisen keskittymiskyky on nykyään kultakalan luokkaa, vain muutaman sekunnin. Kotisivuilla tai somessa on siis 3-5 sekuntia aikaa tehdä vaikutus ja pysäyttää svaippaileva sormi. Keskeistä on silmäiltävyys, kerro asiasi ytimekkäästi ja selkeästi. Käytä normaalia, selkeää kieltä, ei ympäripyöreää asiantuntijajargonia, joka ei tarkoita mitään. Laita tärkeimmät asiat alkuun. Ole visuaalisesti kiinnostava. Videosisällöissä 3-5 ensimmäistä sekuntia ratkaisee katsotaanko videotasi, käy siis suoraan asiaan ilman jaarittelua.
2. Somen algoritmit
Somen seuraajamäärällä on jatkossa entistä vähemmän merkitystä, vain sisällöt ratkaisee. Algoritmit siis päättävät, mitkä sisällöt saavat näkyvyyttä ja mitkä sisällöt vaipuvat nopeasti unholaan. Tiesitkö, että algoritmit vaikuttavat myös maksettuun mainontaan – jos mainokseen tulee paljon kommentteja ja reaktioita, mainos tulee saamaan enemmän näkyvyyttä ja halvempaa klikkaushintaa. Kannattaa myös tehdä pidempään kestäviä some-kampanjoita, jotta algoritmit oppivat ja mainoksesi saa tarpeeksi paljon toistokertoja.
3. Vapise Google
Googlen merkitys suvereenina ja ainoana hakukoneena tulee muuttumaan, tuskin kovin radikaalisti vuonna 2025, mutta laita tämä vinkki jo korvan taakse.
Nuoret käyttävät hakukoneena TikTokia tai YouTubea, koska vastauksen saa mielenkiintoisen videon muodossa. Googlen hakutulokset ovat tylsiä tekstimuotoisia, kuka niitä jaksaa lukea? Hakukoneena käytetään myös enenevässä määrin tekoälytyökaluja. Ennen kysyttiin Googlelta, nyt kysytään ChatGPT:ltä.
Google tarjoaa hakutuloksissaan valmiita sisältöpoimintoja, eli ”pikavastauksia”, jolloin käyttäjän ei tarvitse enää klikata muita tuloksia (zero-click). Tämä tulee vaikuttamaan Google hakukonemarkkinointiin, sekä mainoksiin, että orgaanisiin hakutuloksiin.
4. Videoilla vaikutat isommin
Somesisällöistä 80 % on videota, joten nyt viimeistään sinun on hypättävä kyytiin tähän kelkkaan. Videot saavat enemmän näkyvyyttä ja rakentavat vahvemmin mielikuvia. Tee aitoja videosisältöjä, koska aitous kiinnostaa, jopa kotikutoisuus. Pienyrityksen tärkein kilpailuetu on yrittäjä itse ja henkilökunta. Eli laita oma naama peliin, vaikka se aluksi hirvittääkin.
5. Tekoäly ideointikaverina
Vuoden 2025 trendikatsausta ei voi kirjoittaa ilman mainintaa tekoälyn kasvavasta merkityksestä. Nyt viimeistään kannattaa ottaa vaikkapa maksuton ChatGPT ideointikaveriksi. Maksullinen versiokin on edullinen, vain parikymppiä kuukaudessa ja huomaat nopeasti sen hyödyt. Käytä tekoälyä apuna markkinoinnin sisällön ideoimiseen.
6. Brändillä erotut
Pienelläkin yrityksellä voi olla erottuva, tunnistettava ja mieleenjäävä brändi, oma ilme ja ääni kaikissa kanavissa. Nyt jos koskaan tähän kannattaa panostaa, koska kilpailu on kovaa, eikä se tule helpottumaan. Ole yhdenmukainen somekanavissa ja kotisivuilla, näin jäät paremmin mieleen. Tunnistettava brändi lisää luottamusta ja uskottavuutta. Olet haluttavampi ja saat tuotteesta tai palvelusta parempaa hintaa. Temun ja kiinalaisten halpahintojen kilpailussa et varmuudella voi voittaa, joten valitse toinen tie.
7. Sähköpostimarkkinoinnilla myyntiä
Sähköpostirekisteri on tärkein markkinointivarantosi, jonka sinä itse omistat. Yrityksesi some-kanavia et omista ja mitä vain voi tapahtua. Älä siis rakenna asiakashankintaa pelkästään some-kanavien tai Googlen varaan. Fiksusti toteutettu sähköpostimarkkinointi saattaa olla yrityksesi tärkein myynnin kasvattaja vuonna 2025.
8. Suositellaanko sinua?
Yritykselläsi on varmasti tyytyväisiä asiakkaita roppa kaupalla. Oletko saanut kehuja ja hyvää palautetta palvelustasi tai erinomaisesta tuotteestasi? Entä näkyykö nämä asiakaspalautteet, arvostelut tai suosittelut jossain? Laita nyt pikaisesti nämä näkyviin somesisältöihin ja verkkosivuille, sillä muiden asiakkaiden mielipiteillä on entistä suurempi painoarvo, kun uusi asiakas tekee päätöksiä. Arvostelut ja suosittelut voivat olla se ratkaiseva erottava tekijä, että uusi asiakas valitsee juuri sinut.
9. Kuka on asiakkaasi?
Jos et ole vielä työstänyt yrityksesi tärkeimpiä kohderyhmiä, niin tee se nyt. Älä myy kaikkea kaikille – markkinointiviestisi ei silloin puhuttele erityisesti ketään. Mieti tärkeimmät ja potentiaalisimmat asiakasryhmät ja muotoile mainokset ja viestit kohderyhmän mukaan. Tutkimusten mukaan yli 65-vuotiaat on merkittävän ostovoimainen porukka, jolle mainontaa suunnataan edelleen melko vähän, suhteutettuna kohderyhmän kokoon. Nuoret koetaan paljon kiinnostavimpana kohderyhmänä. Selvitä kuka on sinun paras asiakkaasi?
10. Verkkosivut kuntoon!
Muista, että mainos on vain sisäänheittäjä! Asiakkaasi ei vielä osta mitään some-mainoksen tai Google hakujen perusteella. Lopullinen ostopäätös tehdään sinun kotisivuillasi tai verkkokaupassa ja nimenomaan mobiilinäkymässä. Noin 70 – 90 % verkkosivujesi kävijöistä katselee sivujasi puhelimella. Kilpailu on kovaa ja vanhanaikaisella verkkosivulla ei enää pärjää kukaan. Voiko palvelusi tai tuotteesi olla huippulaatua, jos verkkosivusi, eli tärkein myyntimiehesi on vanhentunut?
Kirjoittaja
Maarit Fellman
Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen. Marinoitunut monessa sopassa, nähnyt alaa mainostoimiston, median ja mainostajan näkövinkkelistä. Intoo yrittäjä ja verkkokauppias.